İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI BÖLÜMÜ
2021 – 2022 AKADEMİK YILI DERS İÇERİKLERİ
ZORUNLU DERSLER
INAR 1110 İç Mimarlıkta Temel Tasarım I
Bu dersin amacı, öğrencilerin tasarımın temel prensipleri sayılan, bütünlük, çeşitlilik, vurgu ve ritmi, çizgi, şekil, doku, ışık, renk vb. tasarım elemanları kullanılarak yapılan çalışmalarla anlatmaktır. Özeleştiriye açık olan stüdyo çalışmalarıyla öğrencilerden, iki boyutlu kompozisyonlar üreterek yaratıcılıklarını geliştirmeleri ve tasarım konseptlerini anlamaları beklenmektedir.
INAR 1111 Mekansal İletişim Teknikleri I
Bu dersin esas amacı öğrencileri temel çizim ve sunum teknikleri ışığında serbest el çizim, teknik çizim ve maket yapma yöntemlerini ile tanıştırmak ve bu yöntemleri kullanarak mimari geometrileri tanımasını sağlamaktır. Mevcut geometrik şekilleri kâğıt düzlemine iki boyutlu ve üç boyutlu şekilde aktarma yetilerini geliştirmek dersin diğer amaçlarındandır. Ayrıca, öğrencilerin yeni geometrik şekil tasarımları yapabilmeleri için temel özellik ve teknikleri kavramaları da hedeflenmektedir. Bu ders kapsamında iki boyutlu ve üç boyutlu şekil ve formlar, teknik çizim kurallarına dayanarak kâğıt ortamında sunulur. Kâğıt düzlemine aktarımda ortografik, aksonometrik ve perspektif çizim kuralları işlenir. İki boyutlu ve üç boyutlu geometrilerin kâğıt düzlemine aktarılmasının yanı sıra maket yapımı ile de mimari geometrik ilişkiler analiz edilir. Diğer bir yöntem olan temel sunum teknikleri ile ilgili de bilgilendirme yapılır.
INAR 1112 Mekansal İletişim Teknikleri II
Bu dersin amacı öğrencilerin daha önce tanıştıkları ve uygulamış oldukları serbest el teknik çizim ve maket sunuş tekniklerini geliştirmek ve yeni bir sunuş yöntemi olarak bilgisayar ortamı ile tanışmalarını sağlamaktır. Dersin diğer bir amacı da, iç mekânı kurallı iki ve üç boyut çizimleri ile uygun çizim standartlarına göre çizdirebilmektir. İç mimarlık terminolojisinin önemli unsurlarından olan konsept, plan şeması, renk, doku, malzeme, mobilya, aydınlatma gibi noktalara vurgu yapmak da dersin diğer hedeflerindendir. Bu ders kapsamında dijital ortamda üç boyutlu iç mekânların aksonometrik çizimleri plan, tavan planı, kesit ve görünüş olarak farklı ölçeklerde gerçekleşecektir. Ayrıca iç mimarlığın teknik, sosyal ve psikolojik boyutlarına vurgu yapmak ve fonksiyon-estetik ilişkisini incelemek amacı ile seçilen projeler üzerinden her hafta gerçekleştirilen aksonometrik çizimi ile ilgili konsept, plan şeması, mekan hiyerarşisi, mobilya, renk, doku, malzeme ve ışık analizleri yapılacaktır. Ayrıca, iç mekân proje sunum paftalarının hazırlanması üzerinde de durulacaktır.
INAR 1120 İç Mimarlıkta Temel Tasarım II
Temel Tasarım II dersinin amacı, Temel Tasarım I’de öğrenilen tasarım ilkeleri ve elemanlarını, çizim, boyama, maket ve diğer sunum tekniklerini de kullanılmasıyla üç boyutlu tasarım çalışmalarına dönüştürülmesidir. 3 boyutlu tasarım araştırmalarının amacı öğrencinin çevresini üç boyutlu algılamasına destek olmaktır. Öğrenciler, tüm bu çalışmaları, yaptığı araştırmalar ve diğer derslerden öğrendiği belli başlı sanat hareketleri, başarılı tasarımcıların işleri ve tasarım konseptleri ile birleştirme fırsatı bulacaklardır.
INAR 1121 İç Mimarlığa Giriş
Bu ders iç mekân kavramları, renk ve malzeme seçimi, iç mekân sözleşmeleri ve mekânsal planlama yöntemlerine giriştir. Ders, iç mekân tasarım hizmetlerinin yöntemleri ve pazarlamaları ile iç mimarlığın sosyolojik ve psikolojik yönlerini kapsamaktadır. Ayrıca, iç mekânların yaşanan mekânlar olarak anlaşılması ve işlev ve estetiğin karşılıklı etkileşiminin özel ve kamusal iç mekânlar kapsamında ele alınmasına odaklanmaktadır.
INAR 1122 Sanat Kültürü Tarihi
Mezopotamya, Mısır, Anadolu, Antik Yunan, Roma ve Bizans kültürlerini kapsayan bu kronolojik ve tematik inceleme tarih öncesi dönemlerden on beşinci yüzyıla kadar olan sanat ve görsel kültürü tanıtmaktadır. Sanat eserleri ve görsel kültür nesneleri, toplumsal ve tarihsel bağlamlara dikkat çekerek karşılaştırmalı kültür çalışmaları yoluyla ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu ders, konu anlatımı ve tartışmalar, ayrıntılı okumalar ve İzmir’deki tarihî mekânlara eğitim gezileriyle desteklenmektedir. Bu ders kapsamında mimarî terminoloji de tanıtılmaktadır.
INAR 2210 İç Mimarlık I
Konsept stüdyosu olarak da adlandırılan bu stüdyo, farklı öğrenme yöntemlerini bir arada kullanarak, öğrencilerin hem yaratıcı fikirlerini organize edip sistematik bir süreçte sunmasını hem de yapılardaki mekân ve düzeni okuyup analiz etmesini hedeflemektedir. Öğrencilere küçük ölçekli projelerle iç mekân tasarımının temel tanımları, teknikleri, uygulama ve kuramı aktarılacaktır. İnsan ölçeği, iç mekân programı, hareket, dolaşım ve temel formların oluşturulması stüdyo tartışmaları ile irdelenecektir.
INAR 2211 Dijital Tasarım Teknikleri
Bu ders, biçim grameri, programlama, parametrik modelleme ve CNC prototip üretimi gibi, işlemsel tasarım alanında kullanılan temel kavram, araç ve yöntemlere odaklanır. Dersin amacı, öğrencilerin sayısal tasarım ortamının kullanımı ve tasarımda işlemsel düşünme biçimi ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olmasına yardımcı olmaktır.
INAR 2220 İç Mimarlık II
Bu stüdyoda, öğrenciler iç mekân tasarımının sembolik dilini, iç mekânı ve mobilyaları ölçme ve ölçeklendirmeyi, tek aile için bir “ev-ofis” tasarımının ilkelerini uygulamayı öğrenecektir. Proje sürecinde, öğrenciler serbest el çizim, perspektif çizimi ve maket yaparak deneyim kazanacaktır. Ürünlerin bir önceki konsept stüdyosunun çıktıları ile bağlantılı olması beklenmektedir. Proje derslerindeki ilk yılın sonunda, konsept oluşturma, teknik beceri ve iç mekan tasarımı konularında öğrenciler teorik ve uygulamalı olarak bütünsel bir kazanım elde edecektir.
INAR 2221 Tasarım Tarihi I
Bu ders öğrencilere Batı ve Batı dışındaki en önemli maddi kültür, sanat, tasarım ve mimari örneklerini, Avrupa, Amerika, Asya ve Afrika üzerinden giderek, Paleotik dönemden 15. yüzyıla kadar tanıtmaktadır. Müze ziyaretleri, okumalar, sınıf içi tartışmalar ve araştırma methodları eşliğindeki yazın çalışmalarıyla öğrenciler şu soruların cevaplarını keşfedeceklerdir: Sanat nedir? Tasarım nedir? Bir sanat ya da tasarım objesinin görünüşü ya da formu en önemli unsur mudur? Din, Biyografi, Psikoloji, Felsefe, Toplum ve Politikanın maddi kültürün, sanatın ve tasarımın üretilmesindeki rolü nedir?
INAR 2222 Tasarım Tarihi II
Tasarım Tarihi incelemesinin ikinci bölümü, 15. yüzyıldan günümüze kadar olan süreci kapsamaktadır. Batı ve Batı dışındaki kanonik örnekler kültürel, teknolojik ve sosyal gelişmeler bağlamında tanıtılacaktır. Öğrenciler araştırma ve kritik düşünme yeteneklerini, yazma eksersizleri, sınıf içi tartışmalar ve okumalarla keskinleştirip daha ileri taşıyarak geliştireceklerdir.
INAR 2233 Yapı Malzemeleri ve Yapım Yöntemleri I
Dersin amacı öğrencilere yapı prensiplerini, yapı elemanlarının ve yapı malzemelerinin kullanımını öğretmektir. Ders yapı tekniklerine odaklanacak ve bir yapının bileşenleri hakkında bilgi verecektir. Ayrıca bu ders yapı sistemlerine ve malzeme kullanımıyla ilgili genel bir bakış açısı kazandıracaktır.
INAR 2234 Yapı Malzemeleri ve Yapım Yöntemleri II
Dersin amacı 1/10 – 1/5 ölçekli detay yardımıyla iç mekân tasarım parametreleri hakkında bilgi vermektir. Ders farklı yapı detaylarına odaklanacaktır. Ayrıca bu ders yapı sistemlerine ve doğru yapı malzemesi seçimine genel bir bakış niteliği kazandıracaktır.
INAR 3301 Mobilya Üretim Teknikleri
Dersin amacı malzeme araştırma ve keşfetme sürecinde fikirleri fiziksel nesnelere dönüştürmeye ve yapım aşamasına yoğunlaşarak farklı ölçekteki mobilya elemanlarını tasarlama prensiplerini öğretmektir. Dahası, öğretim görevlileri, sınıf etkinlikleri, fabrika gezilerinin yardımıyla öğrenciler, mobilyaları yaratma metotlar, üretim ve pazarlama ile tanışacaklardır. Öğrenciler, aldıkları malzeme ve üretim teknikleri bilgisi ile tasarladıkları detaylandırılmış ürünleri, gelişmiş sunum tekniklerini de kullanarak sergileme fırsatına sahip olurlar.
INAR 3302 Mobilya Tasarımı
Dersin amacı malzeme araştırma ve keşfetme sürecinde fikirleri fiziksel nesnelere dönüştürmeye ve yapım aşamasına yoğunlaşarak farklı ölçekteki mobilya elemanlarını tasarlama prensiplerini öğrencilere aktarmak ve tasarım becerilerinin gelişmesine ve mobilya üretimi ve pazarlaması hakkında da temel bilgilere sahip olmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, aldıkları malzeme ve üretim teknikleri bilgisi ile tasarladıkları detaylandırılmış ürünleri, gelişmiş sunum tekniklerini de kullanarak sergileme fırsatına sahip olurlar. Ayrıca, sınıf etkinlikleri, fabrika gezilerinin yardımıyla öğrenciler, mobilyaları yaratma metotları, üretim ve pazarlama ile tanışacaklardır.
INAR 3310 İç Mimarlık III
Verilen İç Mekansal Çevre Kontrolü II dersi ile birlikte, İntegral İç Mimarlık Tasarım Stüdyosu III öğrencileri fikirlerini kendi kişisel tasarım süreçlerini de anlayarak gitgide artarak karmaşıklaşan bir tarz ile çizmeye ve ifade etmeye teşvik etmektedir. Bu stüdyo, hem mekânı değiştirmek hem de iklimi insanların rahat yaşamasına uyumlandırmak için enerji kullanımı, pasif yapı, güneşsel yönelim ve malzeme seçimini içeren çevresel konular ile bütünleşmeye vurgu yapmaktadır. Stüdyonun kilit amacı hem enerji tasarım yaklaşımlarına sayısal ve sözel anlayışlar geliştirmek hem de kullanım, enerji ve eğlenceyi sürdürülebilir bir tavır ile dengeleyen iç mekân tasarımları ile enerji korumayı araştırmaktır.
INAR 3319 İç Mekanda Çevresel Kontrol
Bu derste iç mekân konfor koşullarını etkileyen faktörler (yapay ve doğal aydınlatma, akustik, ısıtma, soğutma, havalandırma gibi) incelenip ve iç mekânda konfor koşullarının sağlanması için yapılması gerekenler uygulama eşliğinde tartışmak amaçlanmaktadır. Bu ders kapsamında sağlıklı ve konforlu iç mekânlar yaratmak için, doğal ve yapay aydınlatma, akustik, ısıtma, soğutma ve havalandırma gibi parametrelerin önemine odaklanılacaktır. Bu parametrelerin enerji performansı ile ilişkileri de göz önünde bulundurularak, kullanıcı konforunu sağlayacak şekilde nasıl tasarlanması gerektiği, uygulamalar ve örnekler üzerinden incelenecektir.
INAR 3320 İç Mimarlık IV
Derste, yeniden işlevlendirme konularına odaklanan seçmeli dersleri de alan öğrenciler karmaşık bir tasarım projesinde, yeni işlev verme konusunda öğrendikleri ilke ve metotları kullanma olanağı bulacaklardır. Mevcut binanın yeni işlev programı açısından eksikliklerini saptayıp, çözüm önerileri geliştireceklerdir. Bunun yanı sıra Belediye ve Koruma Kurulu mevzuatlarını da dikkate alıp, tasarımlarını bu mevzuatlara göre geliştireceklerdir.
INAR 3333 Yaz Stajı (Şantiye)
Dersin amacı, öğrencilere içmimari alanda kendilerini geliştirebilmeleri için şantiye staj aracılığıyla profesyonel deneyim sağlamaktır. Bu ders kapsamında öğrenciler uygulama sürecinin tüm evrelerine katılarak yapım süreçlerini gözlemleyeceklerdir.
INAR 3334 İç Mimarlıkta Mesleki Uygulamalar
Bu ders, öğrencilerin üniversite eğitiminden sonra, mesleki yeteneklerini uygulayabilecekleri çeşitli alanlara yöneliktir. Öğrenciler, metraj ve metraj cetveli hazırlama, fiyat teklif dosyası gözden geçirme, tasarım ücretlendirmesi ve proje yönetimi konularında bilgilendirilirler. Ayrıca, davet edilen profesyonellerle, öğrencilerin, seçilen disiplinin farklı tarafları ile tanıştırılması sağlanır. Öğrenciler bu sayede sektörün istekleri, ihtiyaç duyulan beceriler ve rekabetçi piyasaya katılımında doğan olanak ve kısıtlamalar ile ilgili bilgilenecektir.
INAR 4410 İç Mimarlık V
Bu stüdyo, belirli bir sosyal grup için tasarım yapmanın zorluklarını anlama üzerine odaklanmıştır. Buna ek olarak doğal ve yapay aydınlatma, malzeme seçimi ve iç mekânlarda kullanılan geniş kapsamlı statik ve dinamik medya gibi belirli programlama zorluklarını kapsamaktadır. Öğrencilere dış ortaklar veya danışmanlar ile çalışma ve takım içinde olduğu gibi bireysel çalışarak yeteneklerini sergileme imkânları da verilmektedir. Proje çalışması esas olarak stüdyo temelli olsa da, içerik dış mekân araştırması ve sorumluluklarını da gerektirmektedir.
INAR 4420 İç Mekan Tasarımı Mezuniyet Projesi
Bu dersin asıl amacı iç mimarlıkta sorun çözme yeteneklerini geliştirmek ve marka/kurumsal kimlik konularına odaklanmaktır. Öğrenciler iç mekân tasarımına ilişkin kavramları ve kamusal ve ticari mekânlara dair ilişkileri anlayacaklardır. Bu ders ile kullanıcı ve uygulamacı bakış açısı ile bakabilme ve düşünebilme becerileri edinecekler, bina sistemleri analiz yöntemlerini öğrenecekler, senaryo ve marka/kurumsal kimlik belirleyicisi kavramlarını yaratacaklardır.
INAR 4433 Yaz Stajı (Ofis)
Dersin amacı, öğrencilere içmimari alanda kendilerini geliştirebilmeleri için ofis stajı aracılığıyla profesyonel deneyim sağlamaktır. Ofis stajı sırasında öğrenciler, iç mekân tasarım ve uygulama projeleri hazırlama sürecine katılarak bu süreçlerde aktif rol alırlar.
FAKÜLTE SEÇMELİ DERSLERİ
INAR 2251 İç Mekan Tasarımında Renk, Doku ve Tekstil
Ders kapsamında öğrencilere, iç mekân tasarımında renk ve doku bilgisi yanı sıra mobilya döşemesi, halı ve perdeleri (ve diğer uygulamalar) kapsayan tekstil bilgisi (desen, uyum, lif, üretim yöntemi, fonksiyona göre kullanımlar, genişliği, dayanıklılık (aşınma ve yıpranma), ışığa karşı renk solmamazlık direnci, kırışıklığa karşı koyma, sürtünmeye karşı direnci, leke ve yağa ile ilgili temizlenebilme verileri, alevlenme geciktirici uygulamaları) sunulacaktır.
INAR 2252 İç Mekan Tasarımı için Modelleme ve Görselleştirme
Dersin amacı, iç mimariye uygun, hızlı ve doğru modelleme, yüksek kaliteli sunumlar ve VR teknolojisini birleştirmek ve öğrencilerin bu konudaki beceri setlerini teorik ve pratik olarak geliştirmektir. Bu ders, öğrencilere modelleme ile hız ve doğruluklarını geliştirme, dijital işleme konusundaki anlayışlarını derinleştirme ve iç mimarlık konusunda VR teknolojilerini keşfetme fırsatı sunar.
INAR 2270 Tasarımda İnsan Faktörü
Bu ders, İnsanların sahip oldukları farklı, ergonomik ve antropometrik verileri kullanarak, kapasiteleri ve limitlerine uygun, güvenli, verimli mekânlar ve ürünler tasarlanmasındaki temel bilgileri kapsamaktadır. Kültürel ergonomi, engelliler ve çocuklar için tasarım, tasarımda insan faktörü, ergonomik standartlar ve evrensel tasarım dersin ana başlıklarıdır.
INAR 2272 Herkes için Tasarım
Bu dersin amacı öğrencilere; farklı ergonomik, fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlara uygun mekân tasarımı için gerekli bilgileri aktarmaktır. Evrensel Tasarım İlkeleri’nin ışığında farklı kullanıcı kitleleri ile ilgili temel bilgileri ve karşılaştıkları sorunları anlayabilmek (engelli, yaşlı, hasta, çocuk, hamile, vb.) ve herkese hitap eden erişilebilir ve kullanılabilir mekân tasarımları yapmayı öğretmek dersin diğer bir amacıdır. Ders kapsamında farklı fiziksel, algısal, psikolojik ve sosyal özelliklere sahip tüm insanlar hakkında bilgi verilir ve bu kullanıcı gruplarının gündelik hayatta karşılaştığı sorunlara ve gereksinimlerine cevap veren mekân tasarımları konusunda bilgi ve örneklemelerde bulunulur. Herkes için erişilebilir tasarımın odağında olduğu ders çerçevesinde, 7 maddeden oluşan Evrensel Tasarım İlkeleri, Evrensel Tasarım İlkeleri-Mekân İlişkisi ve bu ilkelere uygun örnekler üzerinden incelenir.
INAR 2290 İç Mekan Tasarımı için Görsel Sunum Teknikleri
Bu ders öğrencilerin İç Mimari görselleştirme ve sunum üzerinde ileri düzeyde bilgi sağlama ve tekniklerini profesyonel standartlara yükseltmeyi hedefler. Ders süresince birbiriyle etkileşimli dijital medya ve sunum teknikleri araştırılacak ve öğrenciler tasarım fikirlerinin, konseptlerinin ve uygulamalarının İç Mimari sunumlarına aktarılması üzerinde çalışacaklardır. Bu ders ileri düzey bilgisayar destekli görselleştirme temelinde kurulmuştur. Öğrenciler, dijital ve basılı sunum için yerleşim düzeni oluşturma ve analizleme üzerine bilgilendirilip uygulamalar yapacaklardır. Her hafta, bilgisayar destekli görselleştirme becerisi göz önünde bulundurularak egzersiz ve uygulamalar tamamlanacaktır. Ayrıca öğrenciler, dönemin ikinci yarısında post prodüksiyon teknikleri ile 3 boyutlu görseli alınmış sahnelerde uygulamalar yapacaklar ve final projesi olarak ders, ana stüdyo projeleri ile entegre olacaktır.
INAR 3351 Mobilya Tasarımı Tarihi
Bu ders tarihte tasarım, üretim ve mobilya kullanımına odaklanmaktadır. Amaç, farklı kültür ve gelenekleri dikkate alarak tarihsel gelişimlerinde mobilyaların iç mekân organizasyonu ve düzenlemelerini anlamaktır. Mobilya tarihi, çağdaş sanat hareketleri, tasarım kültürü, geleneksel ve endüstriyel üretim yöntemlerini içine alan daha kapsamlı bağlamlarda çalışılacaktır.
INAR 3352 İç Mekan Tasarımında Hesaplamalı Tasarım
Dersin amacı öğrencilerin bilişimsel tasarım yöntemlerini kullanarak, tasarım süreçlerinde gelişim sağlamaktadır. Bu gelişim sağlamak için gün ışığı ve enerji verimliliği analizleri kullanılacaktır. Öğrenciler, Rhinoceros programı ve Grasshopper eklentisi yardımıyla öğrencilerin bilişimsel tasarım tekniklerini kavrayacaklardır. Öğrenciler bu yol ile parametrik düşünce yöntemini ve sürecini, parametrik form tasarımını, performans analizlerini ve dijital üretim hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
INAR 3360 Yapılarda İşlevsel Dönüşüm
Bu ders, çeşitli dönemlerde farklı amaçlarla üretilmiş ve günümüzde özgün işlevini kaybetmiş veya terk edilmiş yapıların yeniden işlevlendirilmesiyle ilgili konularda farkındalık sağlamaktadır. Seminerler mevcut yapıların rölöve, fotoğraf ve harita yöntemleriyle belgelenmesi; yapıların mekânsal organizasyon, hacim boyutları, işlevsel ilişkiler kurgusu ve konumunun değerlendirilmesi; yapı malzemesi ve yapım sisteminin analiz edilmesi; malzeme ve strüktür problemlerinin saptanarak giderilmesine yönelik çözümler üretilmesine odaklanmaktadır. Öğrenciler çağdaş yeniden işlevlendirme uygulamalarıyla ilgili eleştirel bir perspektif geliştirmeye de yönlendirilmektedir. Bu ders; dünya kaynaklarının korunması, mevcut binaların yıkılması yerine kullanılması, bir taraftan kültürel, fiziksel ve çevresel sürdürülebilirlik sağlanırken diğer taraftan da yüksek performanslı yeşil binaların bu amaca katkıda bulunması konularında mimarın rol ve sorumluluğunu da tanımlamaktadır.
INAR 3362 İç Mekanlar için Yapı Kavramları
Bu dersin amacı, içmimarlık öğrencilerine, mimari formlar ve bina strüktürü ile olan ilişkileri, kullanılan malzemeler, yapıların davranışları, yapı sistemlerinin ve elemanların deformasyonları hakkında bilgi vermek ve iç mekâna ait sistemlerin yapılarla entegrasyonu sırasında karşılaşılan sorunlar ve olası alternatif çözümler hakkında tartışmaktır. Bu derste, içmimarların iç mekân tasarımı çalışmalarında dikkate alacakları; betonarme çerçeve ve zemin sistemlerinin ve çelik çerçeveler, kablo, katlanmış plaklar, jeodezik kubbeler ve pnömatik sistemler gibi hafif mimari yapılara ve bu yapıların yapım yöntemlerine ilişkin potansiyeller ve sınırlamalar incelenecektir.
INAR 3370 Mutfak ve Banyo Tasarımı
Bu ders hem konutlarda hem de kamusal yapılarda bulunan mutfak ve banyo tasarımlarındaki özel teknik, ergonomik ve işlevsel gereklilikleri kapsamaktadır. Hem yeni tasarımlara hem de yeniliklere vurgu yapılmaktadır. Dersin teknik bileşenleri mekanik, elektrik, tesisat, ısıtma ve soğutma sistemlerini içermektedir. Tasarım bileşenlerinin odağında ise renk, doku, ergonomik ve kültürel konular yer almaktadır. Kullanılan bilgisayar tasarım programları ile, öğrenciler değişik tasarım seçeneklerini çizmeye ve modellemeye teşvik edilerek farklı tasarım çözümlerini karşılaştırmalı bir açıdan elde edebilmektedirler.
INAR 3372 İç Mekanda Algı
Bu dersin amacı, kullanıcıdan ve mekândan kaynaklanan parametrelerle birlikte, mekânsal algı kavramının tanıtılmasıdır. Ders; renk, doku ve ışık ilişkinin farklı işlevler için yaratılan mekânlardaki (hastane, otel, yeniden işlevlendirilen iç mekânlar, ofis v. b.) önemini vurgulamaktadır. Bu ders iki modülden oluşmaktadır: İlk modül, algı ve iç mekânlarla ilişkili temel kavram ve teorik bilgiyi, özellikle renk, doku ve ışığı içeren mekân bileşenlerini de göz önüne alarak sunmaktadır. Bu ders iki modülden oluşmaktadır: İlk modül, algı ve iç mekânlarla ilişkili temel kavram ve teorik bilgiyi, özellikle renk, doku ve ışığı içeren mekân bileşenlerini de göz önüne alarak sunmaktadır. İkinci modülde, farklı işlevlere hizmet eden iç mekânlarda algı; fiziksel ve psikolojik açıdan analiz edilmektedir. Ayrıca, öğrencilerin verilen bir iç mekân örneği üzerinden renk, doku ve ışık arasındaki ilişkiyi deneyimlemeleri sağlanmaktadır.
INAR 3381 İç Mekan Tasarımı için Zanaat
Dersin amacı öğrencilere geleneksel Türk zanaatı ve el becerilerini tanıtmak, zanaatı analiz ve değerlendirme ile çağdaş iç mimari anlayışına uyumlu halde yeniden yorumlamalarını sağlamaktır. Ders öğrencilerin geleneksel zanaat uygulamalarını gözlemleyerek, -beceri metot, malzeme, teknik süreç –dijital teknoloji ve farklı malzeme ile tasarlanan proje/ ürünlerin, uygulanmasını amaçlamaktadır. Ders, kültürel miras olan geleneksel zanaat çeşitleri, farklı devirler içinde kullanımı, anlamı, sembolleri, malzeme teknikleri ve iç mimari ile entegrasyonu, konu başlıklarını içermektedir.
INAR 3391 Ticari Mekan ve Vitrin Tasarımı
Bu dersin amacı, çeşitli hedef kitleler için ürün sergileme ve vitrin tasarlama konusunda tasarım bilgisini öğrencilere sunmak ve derste edinilen bilgileri kapsamlı bir projede uygulatmaktır. Bu ders renk, form ve alanın, hem vitrin tasarımında hem ürün sergilemesinde ki estetik ve fonksiyonel önemini vurgulamakta ve öğrencilerin sergilemedeki gösterge biliminin önemini, çeşitli kullanıcı profilleri ve ürünler açısından ve süreklilik bilgisini de göz önüne alarak anlamalarını hedeflemektedir.
INAR 4450 CAD-CAM ve Hızlı Prototipleme
Dijital teknolojilerin tasarım anlamında devam eden endüstrileşme ve form üretimi karmaşıklığı mimarlara geleneksel bina teknikleri ve malzemeleri kullanımının ötesinde yeni zorluklar ve fırsatlar sağlar. Dersin konusu CAD-CAM teknolojilerinin kullanımı ve integral yenilikçi tasarım yöntemleridir. Öğrenciler bu araç-gereçleri öğrenmeye, kullanmaya ve bina endüstrisi ile yakın ilişkili prototipler üretmeye teşvik edilirler. Bunun yanında, CAD-CAM laboratuvarlarında model yapma fırsatları da olacaktır.
INAR 4451 Kent Mobilyası Tasarımı
Bu ders kent mobilyalarının, fonksiyon, estetik, içerik açısından incelenerek keşfedilmelerini sağlamaktadır. Kent mobilyaları sınıfına giren banklar, otobüs durakları, çöp kutuları, aydınlatma, yön belirleyiciler gibi elemanların, bulundukları bölge ile ilişkisini de irdeleyerek, vaka çalışması olarak incelenirken, öğrenciler evrensel tasarım bazında kent mobilyası tasarımları hakkında farkındalığa ve bilgiye sahip olmaktadırlar.
INAR 4460 Konut İç Mekan Tasarımında Çağdaş Konular
Dersin amacı, arka planında günlük ortamımızı oluşturan değişen yaşam tarzları ve yeni teknolojiler olan konut içmimarisini araştırmak, kültür ve konut arasındaki ilişkiyi belirlemek, yeni konut formları olarak mevcut bina stokunun yeniden kullanımı açısından kent içi alanların dönüşümünü vurgulamak ve sürdürülebilirlik konularını kültürel ve sosyal konulara odaklanan farklı perspektiflerden vurgulamaktır. Derste ayrıca, ev ve aile ilişkilerinin anlamı, ev ve sembol, kimlik, kültür-konut ve yaşam tarzı-konut ilişkileri irdelenecektir.
INAR 4461 Kurumsal Kimlik Tasarımı
Kurumsal kimlik bir firmanın ürün biçimlerindeki tüm görsel verilerini, amblemlerini, paketlemelerini, yapılarını, teşhir mekânlarını, reklamlarını ve şirket oluşumunu yönetmek için bir stratejik sistemdir. Bu derste öğrenciler firmaya katkı sağlayacak ve iletişim giderlerini düşürecek olan ve sistematik bir süreç olan kurumsal kimlik tasarımının yöntemlerini ve önemini öğreneceklerdir. Ders kapsamında konferanslar, tartışmalar ve tasarım çalışmaları bulunmaktadır.
INAR 4471 Yerel Mimarlık ve İç Mekanlar
Bu dersin amacı öğrencileri binlerce yıllık kültürün birikimi olan geleneksel/yerel mimari konusunda bilgilendirmek, tasarım problemlerine çözüm ararken yapılı çevrenin deneyimlerinden yararlanmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler yerel mimariye ilişkin temel kavramları öğrenecek; farklı coğrafya ve iklimlerdeki yapı sanatını kendi kültürleri içinde inceleme; kullanılan malzeme ve yapım teknikleri ile iç/dış mekân ögelerini gözlemleme, değerlendirme, yorumlama, karşılaştırma becerisi kazanacaklardır.
INAR 4472 Kentsel İç Mekanlar
Yüzleşme, ortak eylem ve uzlaşma alanı olarak kamusal alan kullanıcıları tarafından şekillendirilir. Bu kavram ise, özellikle kamusal iç mekânları kapsar niteliği kısıtlı olduğu için yetersiz kalmaktadır. Kamusal alan tanım açısından pek çok katmanı içermekte ise de, kamusal ve özel arasında ayrım gittikçe bulanıklaşmaktadır. Kamusal iç mekânlar ise kamusal alanın biçimsel kurgusunda ve kontrolünde yetkin olamayan kamu tarafından şekil verilen yeni bir alana işaret etmektedir. Bu ders, sanat ve tasarım alanında küçük ölçekli kentsel müdahaleleri ve uygulamalarını tartışmaya açmayı hedeflemektedir. Bu ders sanat, tasarım ve mimarlık alanlarında yer bulan küçük ölçekli kentsel müdahalelerin tartışma ve uygulamalarını içerir. Öğrenciler kamusallık ve kentsel mekân sorunlarıyla mekânsal yollarla uğraşan örnek çalışmaları araştırıp analiz ederler. Bu araştırmalar ve doğurdukları tartışmaları takiben İzmir’de belirli mekânlara özel proje önerilerini geliştirmeleri beklenir. Bu ders, seminer-atölye formatını benimsediği için öğrenci katılımı büyük önem taşımaktadır. İşlenen başlıca konular, kamusal mekân, kentsel sorunlar ve sosyal odaklı tasarım süreçleridir. Sonuç çalışmalar, kentsel mobilyalardan yapısal eklentilere, kamusal bahçe ve bostanlardan kentsel-sosyal müdahalelere kadar geniş bir yelpazede geliştirilecektir.
INAR 4474 İç Mekan Akustiği
Bu ders, oda akustiği ve bina akustiği bilgisi vermeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, temel akustik konseptleri ve insan işitmesi, iç/dış ses yayılımı, mimari akustik teorilerini, binalardaki akustik konfor ve gürültü kontrolü temel prensiplerini tanıyacaktır.
INAR 4476 İç Mekan Tasarımında Aydınlatma
Bu ders kapsamında öğrenciler aydınlatma tasarımının iç mekân tasarımı sürecine nasıl dâhil olduğunu öğreneceklerdir. Derste, aydınlatma temel prensiplerine uygun olarak hesaplama ve planlama yapmayı öğretmek hedeflenmektedir. Ders, tasarım sürecinde ihtiyaç duyulacak temel aydınlatma (günışığı, yapay aydınlatma) prensiplerini içermektedir. Ders kapsamında, aydınlatma gerekli teorik temel alt yapı oluşturulduktan sonra, konu ile ilişkili tasarım egzersizleri ile aktarılacaktır.
INAR 4480 Kültürel Miras ve Koruma
Bu dersin amacı öğrencilere kültürel mirasın korunması konusunda geniş bir görüş kazandırmak; yapıların ve kentsel dokuların korunması alanındaki teori, teknik ve yöntemleri tanıtmaktır. Seminerler, rölöve ölçüm ve çizim teknikleri, tarihi yapıların malzeme ve yapım tekniği analiz yöntemleri, restorasyon ilke ve metotları, koruma problemleri ve çözümleri, tarihi çevrede yeni yapı konularına odaklanmaktadır.
INAR 4481 Bilgisayar Oyunlarında İç Mekan Tasarımı
Bu dersin amacı, oyun sistemlerinin tasarımı ve çalışması açısından öğrencilerin hem pratik hem teorik beceri setlerini geliştirmektir. Bu ders oyun ve pazarlama psikolojisi ve mekaniğini içeren ciddi oyun sistemlerinin tasarım temellerinden oluşmaktadır.
INAR 4482 İç Mimarlar İçin Tekstil Teknolojisi
Dersin amacı, öğrencilere ev tekstillerinin teknik ve fonksiyonel özellikleri hakkında bilgi vermektir. İç mimarlık öğrencilerinin tekstil materyallerini lif çeşidi ve yüzey tiplerine göre sınıflandırabilmeleri amaçlanmaktadır. Öğrenciler, materyallerin fiziksel, mekanik ve kimyasal özelliklerine göre tekstilleri değerlendirme becerileri geliştirebilirler ve tekstillerin tercih edilen özelliklerine göre kullanım alanları belirlerler. İç mimarlıkta kullanılan tekstil malzemelerinin özellik, kullanım ve üretimi yöntemleri hakkında teorik bilgiler öğrencilere sunulur. Tekstil mamullerin fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri teorik bilgi paylaşımının ardından örnekler üzerinden incelenecek ve rapor şeklinde kaydı tutulur. Tekstillerin tercih edilen özelliklerine göre nihai kullanım alanları hakkında araştırma projesi hazırlanacak ve sunumu yapılır.
INAR 4483 Tasarımda Ekolojik Yaklaşımlar
Bu ders, öğrencilerin tasarımın araştırma ve uygulama süreçlerinde doğa ile insanoğlunun müdahaleleri arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlamalarına yardımcı olacaktır. Bu doğrultuda ekolojik tasarım yaklaşımları, ekosistem kavramı, toplum-çevre ilişkisi ve buna bağlı olarak yapılı çevrenin yaşam döngüsü üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Ders kapsamında biyo-taklit (bio-mimicry), biyo-iklimsel konfor, binaların enerji verimliliği ve yoğuşması ile malzemelerin ekolojik ve çevresel performansı konuları ele alınmaktadır. Dersin hedeflerinden biri de, kaynakları minimum düzeyde kullanarak, doğal ve yapay çevrenin avantajlı koşullarından yararlanmak ve bu sayede yerel, bölgesel ve küresel ölçekte insanoğlunun ve ekosistemin sağlığını, güvenliğini ve refahını arttıran tasarım ürünlerini ortaya çıkarmaktır. Herhangi bir tasarım ürününün üretim ve kullanım aşamalarında çevreye verdiği zararlı etkileri azaltmak için uygulanacak ekolojik yaklaşımların belirlenmesi de dersin bir diğer hedefidir.
INAR 4484 Yat İç Mekan Tasarımı
Bu ders kapsamında, özel olarak yüzen nesneler ve mekânlar tasarlamak amacıyla normlar, insan ergonomisi ve evrensel tasarım ilkeleri gibi konular göz önünde bulundurulmaktadır. Temel temalar hareketlilik, denge, hız ve yön kavramını; aynı zamanda dengesiz ortamda verimli alan kullanımı, detaylandırma ve akıllı sistemlerin uygulamasını içermektedir. Derste ayrıca malzeme ve malzemelerin uygulama yöntemleri hakkında kapsamlı bilgi içeren tekne iç mekânı hakkında estetik düşünceler ile ilgili detaylar sunulmaktadır. Öğrenciler, yat iç mekânlarını konforlu, güvenli ve ilgi çekici tasarlayabilmek için çeşitli araçları araştırma olanağı bulmaktadırlar.
INAR 4486 İç Mimarlar için Proje Yönetim İlkeleri
Bu dersin amacı, iç mimarlık özelinde projelerinin yönetimine dair ana tanımlar, proje evreleri, paydaşlar, temin, sözleşme tipleri, maliyet yönetimi döngüsü, planlama ve iş programı oluşturma gibi temel kavramları aktarmaktır. Ders öğrenme çıktılarının öğrencilerin meslek pratiklerinde karşılaşacakları proje yönetimi ile ilintili temel problemlere yanıt vermesi tasarlanmıştır. Dersin kapsamında, toplam 4 ana modül bulunmaktadır: (1) Giriş ve Temel Tanımlar, (2) Proje teslim sistemleri ve sözleşme yönetimi, (3) Maliyet planlaması, (4) Planlama ve programlama.
INAR 4490 İç Mimarlar için Portfolyo Tasarımı
Dersin amacı, öğrencilerin brifing ve katalog tasarımı hazırlama süreci ile tanıştırmalarını sağlamaktır. Katalog tasarımındaki amaç, sistematik bir organizasyon ile detaylı ve açıklayıcı bir iç mimari projelerin sunumunu öğretmektir. Öğrenciler eğitmenleri gözetiminde kendi dönem projesi için görsel iletişim ve sunum tekniklerini nasıl kullanacaklarının eğitimini almış olacaklardır.
INAR 4491 Mekan Tasarımında Özel Konular
Dersin amacı, öğrencilerin öğrenim hayatlarında proje olarak çözme fırsatı bulamadıkları, küçük ölçekteki özel mekânların tasarımlarını gerçekleştirmektir. Belirlenen mekanda spesifik bir tasarım problemini hem tasarlama hem de detaylı bir şekilde çözme fırsatı bulacaklardır. Uygulama detaylandırmaları ve malzeme seçimleri yaparken, bu derse kadar öğrendikleri sunum tekniklerini bilgilerini de kullanma fırsatı bulacaklardır. Bu ders Öğrencilerin üç yıllık öğrenim süreçlerindeki tasarım teorileri ve metotları dâhil tüm bilgileri uygulamalı olarak kullanacakları konuları kapsar. Konular konut ya da başka mekânlar olabileceği gibi saha ve konuya bağlı fuar gezileri de dönem içerisinde gerçekleştirilecek olup haftalık konular bölümüne eklenecektir.
INAR 4492 Türkiye’de İç Mimarlık Pratikleri ve Söylemleri
Bu dersin amacı, Cumhuriyet döneminden günümüze kadar Türkiye’de iç mimarlık disipliniyle ilişkili çeşitli söylemleri ve mesleki pratikleri tanıtmak ve analiz etmektir. Ders, iç mimarlık disiplininin yerel bağlamdaki gelişimini inceleyecektir. Türkiye’deki uygulamalar ve söylemler, dünyadaki çağdaşlarına kıyasla değerlendirilecektir. Ders ayrıca disiplinin, Türkiye bağlamında mimari ve endüstriyel tasarım gibi ilgili tasarım disiplinleriyle olan ilişkisini sorgulayacaktır.
INAR 4493 Toplum, Kültür ve İç Mekan Tasarımı
Bu ders modern toplum ve kültürünü iç mekân tasarımı kapsamında incelemektedir. Konular arasında birey ve toplum arasındaki ilişki, sosyal kuruluşlar, kentleşme, endüstrileşme ve teknolojik değişimler bulunmaktadır. Ders, ayrıca toplumu etkileyen teknolojik gelişmeleri ve bu gelişmelerin etik, politik ve sosyal boyutlarını ele almaktadır. 20. Yüzyıldaki nükleerleşme, hazır gıdanın artışı gibi dikkate değer unsurlar derste tartışılacak diğer konulardandır.
INAR 4494 Sergi ve Sahne Tasarımı
Bu ders, tiyatro, televizyon ve sinema gibi çeşitli ortamları bünyesinde barındıran sergi ve sahne tasarımındaki biçim ve mekânın estetik ve işlevsel önemine vurgu yapmaktadır. Öğrenciler, farklı sergi ve performans çeşitlerinin gerektirdiği göstergebilimsel tasarımın da önemini anlayacaklardır. Yapılacak olan alan çalışmaları ve çeşitli performanslara sağlanacak katılım ile öğrenciler aydınlatma, akustik ve multimedya gibi etmenlerin özel senaryolara olan etkisini de deneyimleyeceklerdir.
ÜNİVERSİTE SEÇMELİ DERSLERİ
INAR 0150 Tasarım Tarihine Giriş
Bu dersin amacı; farklı disiplinlerden üniversite öğrencilerine tasarım ve tasarım tarihi kavramlarını tanıtmak, tasarımın nasıl daima günlük hayatımızın ayrılmaz bir parçası olduğunu ve geçmiş ile şimdiki zaman arasında çok önemli bir bağlantı haline geldiğini göstermektir. Tasarım tarihi ayrıca, günlük hayatta kullanılan objeler, inşa edilmiş çevreler ve sosyal yapılar arasındaki ilişkiyi tartışma yoluyla, tasarım farkındalığını çevresel ve sosyal bilinç ile birlikte artırmayı amaçlar. Ders, Batılı ve Batılı olmayan sanat, mimarlık, içmimarlık ve diğer tasarım alanlarının başlıca örneklerini bünyesinde barındırır. Tarih öncesi kültürlerden ve antik dünyadan başlayarak, Hristiyan tasarımı ve İslami tasarımlar, Uzak Doğu ve Asya, Kolomb öncesi Amerika, Rönesans, Sanayi Devrimi ve Aydınlanma’yı keşfetmeye devam eden ders, Modernizm ile sona erer. Ders, bazı 20. yüzyıl tasarım yaklaşımları ve Türkiye’deki başlıca tasarım işlerini de kapsar.
INAR 0250 Oyun Tasarımında Çevre ve Deneyim
Dersin merkezinde, oyun tasarımının eleştirel pratiği ve çevresel mercek altında keşfi yer almaktadır. Davranışsal psikoloji, mekânsal tasarım ve seviye tasarımı ile drama ve hikaye anlatıcılığı gibi konular, hızlı prototip oluşturma yoluyla oyun merkezli bir öğrenme stratejisinden yararlanacak olan ders kapsamında ele alınacak konulardır.